Vikingschip Souburg

Natuurstenen kunstwerk herinnert aan Vikingtijd Oost-Souburg

De gemeente Vlissingen & SAB Eindhoven hebben Rots Maatwerk gevraagd een conceptplan uit te werken tot een DO van een verkeer verdelend element. Het element moet ook een ‘baken van rust’ vormen op het Oranjeplein te Oost-Souburg. Het element is ontworpen door Jeroen Hoogstraaten en kenmerkt zich door de oplopende boegdelen, die specifiek zijn voor Vikingschepen. Oost-Souburg heeft namelijk een rijke historie met de Vikingen.

Hoogteverloop

Rots Maatwerk heeft vervolgens het ontwerp verder geengineerd. Hierbij is gekeken naar fundatie, blokmaatvoering, wijze van monteren en aansluiting bestrating met de hoogteverschillen.

Vervolgens hebben wij de productietekeningen gemaakt die als mallen zijn gebruikt door onze steenhouwer in China . Een grote uitdaging hierbij waren de zeer grote blokmaten, het zwaarste blok weegt meer dan 8000kg. Daarnaast moeten alle lijnen van blok naar blok vloeiend overlopen. Om tot een goed resultaat te leiden zijn wij voor een periode naar China gegaan. Bij de uitwerking hebben we doelbewust diverse detaillering niet op papier gezet, maar samen met onze steenhouwer in China besproken. Als het schip grotendeels ‘in elkaar staat’ heb je immers een veel beter beeld van het totaal en is het beter om de details dan vast te stellen.

3D inmeten in China

Het schip bestaat uit een complexe vorm, zonder duidelijke referentie. Door de ellipsvorm met in hoogte en breedte schuinlopende blokken is het moeilijk het schip in 1 werkgang in elkaar te zetten. Om deze reden hebben wij het schip ‘in elkaar laten zetten’ in China en hebben wij deze 3D ingemeten met het Totalstation systeem.

vikingschip-oost-souburg-natuursteen-maatwerk-kunst-kunstwerk-graniet-hardsteen-openbare-ruimte-rots-hoogstraten-8

8000kg

Elk blok is apart voorzien van coördinaten zodat we het schip exact terug kunnen plaatsen in Nederland; met blokken van 8000kg wil je niet te vaak schuiven. Met de coördinaten uit China hebben we elk blok precies zo terug kunnen plaatsen zoals deze daar stond opgesteld. De hoogteverspringingen van het schip wordt door de bestrating gevolgd. De hoogteverschillen worden opgevangen door Cortenstalen strips welke exact meelopen in de afwatering van de bestrating. De radius en de aflopende hoogten zijn er door ons in de werkplaats in aangebracht. Door de hoogteverschillen zit men in het laagste gedeelte vrijwel op maaiveldniveau.

Enkele feiten & cijfers

  • 3D ontwerp vertaald naar productie tekeningen voor China productie;
  • Zwaarste blokken ca 8000 kg;
  • Bij de steenhouwer in China het schip “in elkaar laten zetten” voor controle en inmeting middels Total-Station;
  • Middels coordianten van Total-Station het project in Nederland weer in elkaar gezet.

Natuursteen

Wij werken met zowel Europese als Aziatische natuursteensoorten. Natuursteen heeft een grote vormvrijheid en is daarmee zeer geschikt voor maatwerkprojecten.